fredag 30 mars 2012

Äpplenträd av gammla sorter,

Hej kära besökare.
Jag har varit dålig på att blog till er, men det är för att tiden inte räcker till när man har fast jobb och samtidigt planera en ny trädgård samt anlägga en damm på ca 24 m3.
Även en äpplelund på ca 50- tal träd är planerat att göras framöver.
Har även börjat på en fiskrum till mina koi som nästan är färdigt, små saker att göras bara.
Måste ha en vinterförvaring till dem.

Jag har haft lite problem i vintern med mina ett och två- åriga fruktträden. HAREN har varit framme och gnagt på ett åriga träden ca 120 stycken, samt ett 40- tal av två- åriga träden.
Har nät runt hela åker biten så de skulle inte kommit in men grävlingen gick sent i ide i förra året. Så han har gjort ett tio tals hål. GRRR...
Inte nog med det så har jag fått in sork på området också. phuaa!!!

Nu när allt kommer igång i vår så jag se vad som kan räddas. För det finns mer sorter av äpplen och även päron.
Jag ympar nästan bara på A2 grundstammar men även några B9 och MM106.
Ympriset kommer mesta ifrån Brunnstorp genbaken i Huskvarna samt från Leif Blomqvist i Finland.
Familjeträd görs bara på beställning. Leverans av fruktträd görs på våren samt på hösten pga äpplenträden växer på friodling. Man är välkommen att ringa även komma hit efter överkommelse.
Rosor har jag i små mängder och som sakt efter flytt och allt annat så vet jag inte vilka sorter som är i livet än.

Kan även hjälpa dem som vill ha hjälp med sina fruktträd att beskära dem även klippa häckar.
Och hinner jag inte med eller inte kan svara på er förfrågan så löser jag det med andra kunskaper som jag kan ta tillhjälp.

Själv är jag intresserad av udda sorter av äpple träd som klara sig i zon IV-V.
Är det så ni vet att ni har lite udda äpple sort så meddela mig det så kan jag köpa några årsskott av er så jag kan ympa nya träd.
Kanske är det så att eran äpple träd är på väg att dö. Passa på då att ta några ympris och skicka hit dem så gör vi ett nytt träd av eran gamla sort.


Nu önskar jag er en riktigt god vår och att ni får mycket jord under nagelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar